18-24 Ay Çocuk Gelişimi için Öneriler

24114235_osym

Gülse 18.ayını doldurmak üzere,ben de benzer aylarda olan bebekler için de bazı öneriler buldum ve sizlerle de paylaşmak istedim.

18 – 24 Ay Arası Çocuk Gelişimi için öneriler:

Kalem-kağıt verip çizmeye, karalamaya teşvik edin.

*** Gülse’nin en sevdiği şeyler kağıt,kalem ve kitaplar.Daha rahat çizebilsin diye boyaların dışında küçük mıknatıslı yazı tahtasından aldım,rahatlıkla çiziyor.

Ona iki-dört parçalı basit yap-boz oyuncaklar verebilirsiniz.

*** İkilikleri yeni yeni yapabiliyor,4lüklere de başladık,benim yardımımla yapıyor.

Kutuları veya küpleri üst üste koyarak onunla birlikte kuleler yapın.

*** Uzun zamandan beri bu şekilde oynuyoruz,artık sıkıldı,fazla oynamak istemiyor.

Ev işlerinde ondan bazı ufak-tefek yardımlar isteyin: getir-götür, bunu çöpe at, gibi…

*** Ben istemesem de yapıyor artık.Evde ne nerde genellikle biliyor ve ben söylemeden alıp yerine koyuyor ya da getiriyor.Ama aynı durum oyuncak toplamada geçerli değil ne yazık ki.

El yıkama alışkanlığını ona yardım ederek kazandırın.

*** Elinin kirlenmesinden fazla hoşlanmadığı için sürekli yıkıyoruz zaten.Ya da ıslak mendilin yerini bildiği için kendi gidip alıp siliyor.

Yaptığı küçük işler ve çabalar için ona gülümseyerek, “aferin” diyerek memnun olduğunuzu belli edin.

*** Ben de bu şekilde hareket ediyor ve her yaptığı davranıştan sonra geri dönüt veriyorum ama alkışlanmak hoşuna gidiyor,genelde alkışlıyoruz.

Hareket yeteneğinin arttığı bu dönemden itibaren ev kazaları açısından dikkatli olun.

*** Malesef bu kazaların önüne geçemiyoruz çoğu zaman.Artık kanepe ya da sandalye tepelerinde gezdiği için yüreğimiz ağzımızda dolaşıyoruz.Mama sandalyesinin tepsisinde oturarak yemeyi tercih ediyor.

İlaçları, deterjanları, çamaşır suyu şişelerini onun ulaşamayacağı yerlere kaldırın.

*** Bu konuya da çok dikkat ediyoruz ama zaten peşimden ayrılmadığı için ya da ben onu yalnız bırakmadığım için çok şükür bir sıkıntı yaşamadık.Ses kesiliyorsa Gülse’nin yapmaması gereken bir şeyi yaptığını anlıyor ve hemen bakıyorum,genelde biberonundan su döküyor ya da hobi malzemeleri kutusunu boşaltıp tüm malzemeyi etrafa yayıyor:)

Yemekleri en arka ocakta pişirin. Sıcak su dolu çaydanlığı bebek sofrada iken orada bulundurmayın.

*** Henüz arkada pişirmeye başlamadım ama artık dikkat etmem gerekiyor.

Buruna, boğazına cisim veya fındık, leblebi gibi yiyeceklerin kaçması en çok bu yaşlarda görülür. Küçük cisimleri veya yiyecekleri ulaşabileceği yerde bulundurmayın.

*** Şu aralar bu tür kuruyemişlere karşı ilgisi arttı.Özellikle yemek istiyor,fazla çıkarmamaya dikkat ediyorum.Ama o içiyle değil de dışıyla ilgileniyor;çekirdeğin ya da fıstığın kabuğundan nasıl çıktığını merak ediyor.

Merdiven başlarına parmaklık ya da oynatamayacağı, üzerine çıkamayacağı engeller koyun.

*** Apartmandan aşağı inerken mutlaka bekliyor,çıkarken beklemiyor ama.Aylar öncesinden merdivene karşı ayrı bir zaafı var Gülse’nin.Dakikalarca merdiven inip çıkıyorduk bir dönem.Parkta özellikle kaydırakların merdivenine çıkıp inerdik.Şu aralar biraz azaldı.

Bu dönem benlik gelişim dönemi ve buna bağlı olarak sınırların sınanması dönemidir. Bu nedenle çocuğunuzun sizin koyduğunuz sınırlar çerçevesinde yetilerine uygun seçimler yapmasını destekleyin. Örneğin, “Şu üç kazaktan birini giydirebilirim. Sen seç” gibi.

*** Kıyafet konusunda ben karar veremediğim zamanlar Gülse’ye seçim yaptırırdım çok küçüklüğünden beri.Şu aralar daha bilinçlendi ve kendi tercihlerini kendi yapabiliyor.

Ağlayarak, tepinerek istediği bir şeyi yaptığınızda bu tür davranma olasılığı artacaktır. Bu şekilde istediğinde yapılmadığını görürse bu davranışı azalacaktır.

*** Önceden bu şekilde tepkileri olmazdı hiç.Ama son zamanlarda parmaklarını ısırmaya ve duvara vurmaya başladı.Birşey söylemeyince bırakıyor,çok uzatmıyor.Dikkat çekmek için ve tepkimizi ölçmek için yapıyor.Son zamanlarda memeyi bıraktık,bu sinirini ben buna da bağlıyorum çünkü çok kolay atlattık,çocuğun huyunun değişmesi çok normal.

Hiçbir zaman tabak elinizde odalarda dolaşarak çocuğunuza yemek yedirmeyin.

Tabak elimde dolaşmıyor değilim,yatmadan önce birşey yemek istemiyor,süt de içmediği için son zamanlarda yesin diye dolaşıyorum.Ama diğer öğünlerde tutabildiğim kadar mama sandalyesinde yediriyorum.Yemek istemediği zaman tamam in o zaman aşağı ben yemeye devam edicem diyorum bu davranış hoşuna gitmiyor ve tekrar çıkmak istiyor.Yemeye devam ediyoruz.

Öneriler

Doç. Dr. Kürşat Aydın Selçuk Üniversitesi Meram Tıp Fakültesi Çocuk Nöroloji Bölüm Başkanı

İlgili Yazılar
*Montessori ve Bebek Gelişimi
*W Oturuşu
*Gülse ve müzik
*Bebeklerin uyanık kalma süreleri
*Bebeklerde büyüme atakları
*Uyku arkadaşı
*Uyku Eğitimi
*Uyku eğitimi 2

Fikir olsun diye…

About güldane

İngilizce öğretmeniyim.8 aylık çok şeker bir kızım var.Gülse eşim ve benim isimlerimizin ilk hecesi.Burda Gülse'nin gelişimine tanık olmanın yanı sıra yemek,örgü,dikiş,eğitim ve hayata dair bir çok konuyla haşır neşir olabilirsiniz...
Görsel | Bu yazı MONTESSORİ VE BEBEK GELİŞİMİ içinde yayınlandı ve , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Yorumlarınız bundan sonraki çalışmalarım için önemli,lütfen yorum yapın.

